Woensdrechtse Wmo-cliënten tevreden over ondersteuning

© Nationale Beeldbank

HOOGERHEIDE - Wmo-cliënten in de gemeente Woensdrecht zijn tevreden over de ondersteuning die zij vorig jaar hebben ontvangen. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek, waar 390 inwoners aan hebben deelgenomen.

Deelnemers aan het cliëntervaringsonderzoek hebben 10 algemene vragen beantwoord, die in alle Nederlandse gemeenten zijn gesteld. Daarnaast hebben de cliënten vragen gehad over de ontvangen professionele ondersteuning en de hulp van mantelzorgers.

"We doen het goed"

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Woensdrecht beter scoort dan vergelijkbare gemeenten. 85 tot 90 procent van de ondervraagden is (heel) tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning en 80 tot 85 procent is (heel) tevreden over het resultaat. “We doen het goed”, zegt wethouder Lars van der Beek. “Landelijk gezien, op Brabantse Wal-niveau en in vergelijking met de vorige keer. Maar wat vooral telt is het positieve oordeel van onze cliënten. Dat is waar wij het voor doen!”

Verbeterpunt

Een verbeterpunt is de bekendheid met cliëntondersteuning. Minder dan de helft van de ondervraagden weet dat zij gebruik kunnen maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Van der Beek: “We zullen samen met onze partners deze ondersteuningsmogelijkheid weer extra onder de aandacht gaan brengen. Cliëntondersteuning is er voor de mensen. Het is een laagdrempelige toegang tot informatie en ondersteuning in het eigen dorp met een goed zicht op verwijsmogelijkheden.”

Continu onderzoek

Om nog beter te kunnen monitoren waar behoefte aan is, gaat de gemeente Woensdrecht de komende drie jaar over tot een continu onderzoek. “We hopen daar nog meer informatie uit te halen zodat we onze dienstverlening aan kunnen passen aan wat cliënten nodig vinden en als prettig ervaren”, aldus Van der Beek.